top of page
Search
  • Marc Boone

De naakte vrouw van Viterbo

Ik stop even in Viterbo... waarschijnlijk zit de burgemeester nog aan tafel met zijn journalisten en riskeer ik geen banbliksems.’.

Ik rijd door het historisch centrum, een van de best bewaarde middeleeuwse steden van Midden-Italië. De stad is bekend vanwege het grote aantal 'profferli', trappen aan de buitenkant van het huis.’. Vooral in de wijk San Pellegrino, een middeleeuws kwartier zoals het Patershol maar dan met nog smallere straatjes, vind ik er veel

Het is ook in Viterbo dat het conclaaf werd uitgevonden. De stad was ooit de uitwijkplaats voor de paus. In 1271 sloten de inwoners de bewoners van de stad het kardinalencollege op en zetten ze op water en brood te zetten om hierdoor de keuze van een nieuwe paus -drie jaar na de dood van de vorige - te bespoedigen... een idee voor de regeringsvorming...

Wie mij kan uitleggen waarom die naakte vrouw op het schild figureert krijgt een Duvel...



17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page