top of page
Search
  • Marc Boone

Madonna del Parto

Ik arriveer in Sutri maar besluit het stadscentrum letterlijk links te laten liggen...

ik heb genoeg kapellen,, kathedralen, kastelen en paleizen gezien de voorbije weken.... het voelt aan als een avonturen reis in Oost Afrika... de eerste dag fotografeer je elk beest, tot een zwarte mier op je been, maar na paar weken rondhotsen op je motor of in je jeep kijk je zelfs niet meer op als een leeuw aan je tenen likt.... figuurlijk dan.l..

Voorbij Sutri ligt het amfitheater, dat wil ik wel nog eens zien... dat beest heb ik nog niet geschoten deze reis... een leuke dame aan het onthaal dringt erop aan dat ik ook een kerkje op de site bezoek... ik vraag al lachend wat ik moet vragen voor haar als ik daar mijn gebeden opzeg maar ze begrijpt de humor niet...

Het blijkt de beste tip van de ganse reis.... de “kerk” is een mithraeum uit de tweede eeuw na Christus die is omgeturnd in een kerk, de Madonna del Parto... ik vind er mooie fresco’s uit de dertiende eeuw.

In een mithraeum werd de Mithrascultus, een van oorsprong Perzische godsdienst, bedreven. Hierbij werden mannen ingewijd in een zonnecultus. Deze godsdienst werd in de vierde eeuw verboden...


14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page